Kríza v lietaní a ako ju prekonať

V roku 2001 nastala prvá vážna kríza v letectve. Na základe septembrových udalostí nastal strmý pokles záujmu v cestovaní lietadlom.

Pri rapídnej strate záujmu o lietanie prišlo o prácu veľa ľudí. Cestovanie lietadlom sa stávalo znovu populárnejším veľmi pomaly. Nárast cestujúcich rástol lineárne a letecké spoločnosti dokázali predpovedať vývoj trhu. Preto sa dokázali na vývoj trhu dostatočne pripraviť. Nákupom či prenajatím lietadiel alebo obsadzovanie leteckého personálu.

Letiská takisto dokázali udržovať svoje služby na vysoko kvalitnej úrovni. Napriek hroziacemu bezpečnostnému riziku, všetky letiská fungovali takmer bez problémov. Dostatočný počet personálu, primeraný počet cestujúcich a priemerné zisky, ktoré dokázali uspokojiť manažérov.

Smutná realita

V roku 2019 bol z laboratória do sveta vypustený koronavírus, ktorý zmenil celý svet. Zo dňa na deň sa skokovo prestalo cestovať, trvalo to takmer dva roky. Letiská sa vyprázdnili, lietadlá sa uzemnili, personál zostal bez práce. Začalo sa veľmi náročné obdobie. Ľudia museli byť zatvorený doma, nemohli cestovať na dovolenky. Cestovné kancelárie začali krachovať a letecké spoločnosti tiež.

Aby sa podarilo zachrániť aspoň niečo, letecké spoločnosti sa začali zbavovať personálu. Najväčším kameňom úrazu bolo, že začali z opačného konca. Namiesto redukcie drahých a vysoko postavených manažérov, sa letecké spoločnosti zbavili najnižšie položeného personálu. Teda pilotov a letušiek. Letiská učinili podobné kroky a zbavili sa nepotrebného personálu, ktorý bežne pracuje na bezpečnostnej kontrole, colnej kontrole, alebo na pozíciach pri práci s batožinou.

Niektoré letecké spoločnosti sa začali zbavovať lietadiel. Problém je v tom, že väčšina z nich lietadlá nevlastní, ale si ich len prenajíma. Takže peniaze z predaných lietadiel by finančnú situáciu leteckej spoločnosti aj tak neudržali. A keďže musia platiť leasingovým spoločnostiam veľké peniaze aj napriek tomu, že lietadlá sú uzemnené, tak zásoby financií sa veľmi rýchlo míňali.

A keďže leasingovým spoločnostiam, bankám a finančným inštitúciám sa rapídne znížili zisky, začali sa vyhrážať leteckým spoločnostiam. Vďaka nenásytným finančným skupinám, ktoré v podstate riadia tento svet, sa letecké spoločnosti začali zbavovať pridelených leteckých slotov na letiskách, aby dokázali uspokojiť agresívnych investorov.

Nesprávna predpoveď

Veľa predpovedí do blízkej budúcnosti bolo nesprávnych. Očakávalo sa, že rast bude veľmi pozvoľný. Veľa odborníkov aj neodborníkov sa mýlilo. Všetci finanční analytici dívajúc sa do svojich tabuliek urobili chybu. Namiesto používania rozumu sa len rozhodovali podľa grafov a tabuliek.

Situácia sa rapídne zmenila a letecký cestovný ruch nie je na zmenu pripravený. Letiská sa nám na začiatku leta začínajú plniť turistami a personálu niet. Počty cestujúcich vyskočili exponenciálne a nikto tento priebeh nepredpokladal. Veľa ľudí pracujúcich v letectve sa rozhodlo pre iné profesie. Z dôvodu, že boli odhodení ako špinavé prádlo, odmietli nastúpiť do práce. Čo ak za rok príde ďalšia kríza a znovu ich odhodia pre nepotrebnosť? Ľudia stratili istotu práce v letectve a cestovnom ruchu.

Do kariet im nahráva aj to, že situácia sa zmenila a podmienky pre ich prácu sa zhoršili. Nielen platové, ale aj pracovné podmienky či istoty do budúcnosti. Pre nedostatok personálu sú vystavení vysokému riziku stresu a psychickej únavy, pretože sú nútení pracovať nadčasy. Veľa ľudí sa radšej rozhodlo ísť pracovať do administratívy, kde síce majú menšie príjmy, ale za to istú budúcnosť. A preto si môžu zobrať hypotéku na bývanie a v kľude spávať, pretože vedia, že zajtra ich v práci nikto nevyhodí.

Leto bude kritické

Pražské letisko už dlhšie upozorňuje cestujúcich, že pre nedostatok personálu je potrebné očakávať dlhšie odbavenie a dlhšiu bezpečnostnú kontrolu. Situácia je vážna aj na iných letiskách či leteckých spoločnostiach. Letisko Heatrow má problémy s personálom. Letisko Schiphol v Amsterdame hromadne odmieta lety. Barcelona hlási meškania. Letecké spoločnosti Eurowings, EasyJet, KLM, Lufthansa, a mnohé ďalšie rušia lety z dôvodu nedostatku personálu. A to sa ešte ani nezačala hlavná turistická sezóna. Pre nedostatok personálu je možné čoraz viac vidieť nespokojných cestujúcich.

Energetická kríza ani inflácia tomu nepomáha. Vyššie náklady na život bežných ľudí a tiež vyššie náklady na pohonné hmoty leteckým spoločnostiam neprospievajú. Piloti, letušky, pracovníci riadenia leteckej prevádzky a mnohí ďalší protestujú za vyššie platy a za lepšie pracovné podmienky.

Na čo sú vám vyššie platy, veď lietadlá nepadajú a nemajú nehody?, pýtajú sa ich zamestnávatelia. Oni totiž nevedia pochopiť, že keď začnú padať lietadlá a budú vznikať havárie, pri ktorých budú zomierať ľudia, tak už bude neskoro.

Budúcnosť

Tým, že bolo množstvo ľudí uzemnených doma, tak dopyt po cestovaní je veľmi vysoký. A pri zrušených letoch a kompenzáciách môže byť finančná situácia spoločností ešte horšia. Cestujúci môžu byť otrávení z dôvodu nízkej kvality služieb a môžu sa rozhodnúť pre alternatívne spôsoby prepravy. Autobusy, vlaky a autá sú síce pomalšie, ale nehrozí zaseknutie sa na letisku z dôvodu zrušeného letu.

Aby si všetci v leteckom cestovnom ruchu zaručili dobrú reputáciu a spokojnosť zákazníkov všetky letiská a letecké spoločnosti, mali by zlepšiť podmienky zamestnancov a pristúpiť k tomu, aby za cenu nižšieho zisku dokázali zvýšiť kvalitu svojich služieb. Toto je liek na vyriešenie komplikovanej situácie. Šťastnejší personál = šťastnejší pasažier. Pretože za ziskom stoja ľudia a ich spokojnosť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *