Berlín a jeho letiská

Mesto Berlín pozná asi každý Európan. Zaujímavosťou je, že hlavné mesto Nemecka ešte donedávna nemalo kvalitné a moderné letisko štandardov a rozmerov 21. storočia. A to ich má Berlín niekoľko.

Letisko Tempelhof

Letisko Berlín-Tempelhof, známe tiež ako Zentralflughafen Berlin-Tempelhof, je bývalé berlínske civilné letisko, jedno z troch v meste. Letisko leží vo štvrti Tempelhof v mestskom obvode Tempelhof-Schöneberg. Jeho výhodou je jeho poloha v centre mesta. Pristávajúci cestujúci mali pocit, že lietadlo pristáva v uliciach Berlína. Okolie letiska je totiž husto zastavané.

Megalomanský projekt za čias Adolfa Hitlera bol veľkolepý. Samotná hala letiska patrila kedysi medzi najväčšie budovy sveta čo sa týka rozlohy. Letisko bolo veľmi významné, pretože bolo jediným spojením západného Berlína s okolitým svetom. Kapacita letiska v 70 rokoch bola okolo 5 miliónov pasažierov ročne. Letisko má svoju najväčšiu slávu už dávno za sebou a v roku 2008 bolo uzavreté. V tej dobe už sa plánoval nový projekt s výstavbou nového letiska na južnom okraji mesta. O tom ako to dopadlo sa dočítate o pár riadkov nižšie.

Dnes je letisko Tempelhof otvorený verejnosti. Využíva sa ako voľné priestranstvo na stretávanie ľudí, rekreáciu a využívanie pristávacej dráhy za účelom cyklistiky.

Letisko Tegel

Letisko sa verejnosti otvorilo v roku 1960. Predtým fungovalo ako vojenské letisko. Nachádza sa asi 8 km severne od centra mesta. S kapacitou asi 24 miliónov cestujúcich ročne bolo rušným centrom leteckej dopravy v Berlíne. Letisko Tegel bolo hlavným spojením mesta Berlín s celou Európu a svetom.

Po rapídnom vzraste dopravy v minulých rokoch sa koncept letiska ukázal byť nedostatočný. V hlavnom termináli, postavenom ako šesťhranná okružná hala, čakajúci cestujúci úplne upchávali priechod k ďalším odbavovacím prepážkam.

Táto situácia sa v posledných rokoch nárastom počtu cestujúcich ďalej zhoršila, navyše je aj kapacita gastronomických a iných zariadení v oblasti služieb nepostačujúca. Veľkým problémom bolo aj spojenie centrom mesta. Letisko Tegel je ako jedno z posledných letísk v Európe bez vlakového spojenia. Autobusové spojenie nemalo dostatočnú kapacitu.

Z dôvodu nedostatočnej kapacity a tesnej blízkosti mesta sa rozhodlo, že sa letisko Tegel v roku 2008 uzavrie a bude sa používať nové vybudované letisko na južnom okraji mesta. Avšak výstavba a hlavne kolaudácia a otvorenie nového letiska sa veľmi oneskorilo a tak letisko Tegel fungovalo aj naďalej nad rámec kapacity a kvality poskytovaných služieb. Mnohými bolo letisko označované za najhoršie letisko v Nemecku a jedno z najhorších v Európe.

Až v roku 2020 sa konečne podarilo po všetkých problémoch otvoriť nové letisko a tým pádom letisko Tegel stratilo svoje dôležité postavenie. A tak 8. novembra 2020 sa uskutočnil na letisku posledný komerčný let. Lietadlu spoločnosti Air France smerujúcemu do Paríža prišlo na rozlúčku zamávať niekoľko tisíc ľudí. Odvtedy je história letiska Tegel už na konci.

Letisko Berlin Schönefeld

História letiska Schönefeld sa začala písať ešte pred druhou svetovou vojnou. Na území dnešného letiska od roku 1934, fungovala továreň na výrobu lietadiel. Územie bolo v roku 1945 obsadené červenou armádou a o rok neskôr sa sem presunulo sovietske letectvo vrátane ruskej spoločnosti Aeroflot. V roku 1947 sa toto miesto prebudovalo do civilného letiska.

Po zjednotení Nemecka sa na letisko presunulo časť letov z letísk Tegel a Tempelhof. Tým sa zvýšila dôležitosť letiska a počet cestujúcich sa každoročne zvyšoval. Na prelome tisícročia nastal na letisku veľký cestovný boom, pretože sa počet cestujúcich rapídne zvýšil. Letisko začali primárne používať spoločnosti, ktoré tu uskutočňovali dovolenkové lety.

V roku 2019 letiskom prešlo vyše 11 miliónov cestujúcich, čo je asi osemkrát viac ako v 90. rokoch. Zvyšujúce sa počty cestujúcich znižovali komfort a kvalitu poskytovaných služieb. Preto sa toto letisko stalo pre cestujúcich neobľúbeným, pretože v špičkách čakali cestujúci v dlhých radoch, ktoré niekedy končili až vonku z budovy. Dokonca sa hovorí, že toto letisko patrí k najhorším v Európe.

Spolu s dokončením nového letiska Branderburg neďaleko letiska Schönefeld sa odsunulo veľké množstvo cestujúcich na nový terminál. Z letiska Schönefeld sa stal 5. terminál nového letiska Branderburg. Momentálne terminál využívajú prevažne nízko nákladové letecké spoločnosti.

Berlin Branderburg

V čase najväčšej krízy v letectve a uprostred cestovateľskej karantény sa potichu otvorilo v Berlíne nového letisko. Bez osláv, bez ohňostrojov, bez žiadnych osláv. V prvom rade v tejto dobe, kedy sú uzemnené stovky lietadiel nie je veľmi atmosféra na oslavy. V druhom rade sa letisko otvára s približne desať ročným oneskorením v porovnaní s pôvodným plánom. Ani to nie je dôvod k oslavám.

Nové letisko Brandergurg je postavené v južnej časti mesta neďaleko letiska Schönefeld. Letisko si sľubuje výrazné zlepšenie kvality služieb a zároveň zvýšenie kapacity cestujúcich až na 34 miliónov ročne. Kapacitou by sa radilo na tretie miesto spomedzi nemeckých letísk. V budúcnosti je možnosť letisko rozšíriť až na kapacitu 50 miliónov cestujúcich ročne. Letisko sa začalo budovať už v roku 2006 a v roku 2010 malo otvoriť svoje brány verejnosti. Po všetkých peripetiách ohľadom bezpečnosti požiarnych systémov a následnej problematickej kolaudácií sa letisko otvorilo až tento rok. Dúfajme, že letisko bude fungovať čo najdlhšie.

Pevne verím, že letisko Branderburg čoskoro navštívim a otestujem.

Letisko Berlin Branderburg, zdroj: ber.berlin-airport.de

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *